Lilyana Uzunova

По залез на вулкана Етна, остров Сицилия

Когато решихме да посетим остров Сицилия, нямаше как да не включим в плановете си Етна, един от най-впечатляващите вулкани в Европа. Така че заедно с банските и роклите за горещото време през юли, подготвихме планинарските обувки  и удобни дрехи за това голямо приключение!

Вулканът Етна е най-високият активен вулкан в Европа, като в най-високата му част се извисява на около 3320 метра. Името му произлиза от Aitne, в превод от гръцки език„горя“ и това никак не е случайно! Етна е един от най-активните вулкани в света и е в почти постоянно състояние на активност. Не можем да посетим главния активен кратер на Етна, но имахме късмет времето да не е мъгливо или облачно и успяхме да видим един от активните кратери, който се откроява в синьото небе. Самата дума „вулкан“ пък произлиза от името на бога на огъня в римската митология.

От Катания до Етна

Ние бяхме отседнали в Катания и оказа се, че перфектната локация на острова, за да се стигне бързо и лесно до природен парк Етна и кратерите на вулкана.

Ето няколко начина как можем да посетим вулкана:

- С кола можете да достигнете до около 1900 м. височина, където се намира заслонът Сапиенца. До там има асфалтиран път и можете да използвате кола под наем.

- От заслона Сапиенца можете да вземете кабинков лифт. Той започва на 1900 метра и стига до 2500 метра.

- Ако искате да качите високите кратери над 2900 метра, можете да го направите единствено с лицензиран водач. Изкачването е само за подготвени хора, които имат опит с тежките планински изкачвания. Самият терен е стръмен и се върви по ронливи камъни и сипеи от предишни изригвания на вулкана.

- В момента има 4 големи кратера в района на върха на вулкана. В зависимост от емисиите на газове, геодинамичните и метеорологичните условия е възможно да се достигне с лицензиран водач до някой от активните кратери - Bocca Nuova, Cratere Centrale, North-East и South-East.

Тур с джипове. Можете да избирате между половин ден или цял ден трекинг турове, а маршрутите са най-разнообразни, но отново ще ви качат до около 2000-2500 метра надморска височина.

Разходка с теснолинейка около вулкана. За съжаление не намерих много информация за този вариант да посетим Етна, но изглежда лек и живописен.

Изригванията на Етна

Нерядко се налага летището в Катания да бъде затворено поради активността на Етна. Вулканът периодично изхвърля пепел и прах и замърсява въздушното пространство. Освен това вулканът изхвърля постоянно прах и лава, че на практика височината му постоянно варира.

Въпреки честите му изригвания жителите в района на Етна не се притесняват от активния вулкан, тъй като неговата активност постоянно се следи с модерна техника. В миналото обаче е било трудно за местните хора да предвидят избухванията на Етна и това е довело до катастрофични последствия за околните населени места и най-вече Катания.

Под лава и пепел

Най-мощното изригване на вулкана е било през 1669 г., когато загиват над 20 хиляди души, а повече от 50 града са унищожени под лавата и пепелта. Това изригване траело повече от 4 месеца. Изпепеляващата лава достига до стените на Катания и разрушава голяма част от града.

Нашето пътуване към Етна

Преди да дойдем в Сицилия, проучвахме различните възможности за изкачване на Етна и се бяхме спрели на няколко тура в getyourguide. При настаняването ни в апартамента, който бяхме наели в Booking се оказа, че нашите хостове Мария и Лоренцо организират трипове до Етна. И тъй като не вярваме в случайностите, решихме да се възползваме от късмета и да отидем именно с тях. И така на следващия ден в ранния следобед Мария ни взе от апартамента и нашето приключение на Етна започна!

Вулканичната пещера

След като излязохме от Катания с малко микробусче, преминахме през няколко типични етнеански села, а след като минахме и последното населено място преди кратенирите на вулкана, пристигнахме на първата ни спирка - малка вулканична пещера край пътя.

Екипирани с каски и фенерчета, посетихме вулканична пещера, образувана от движението на лавата. Влязохме да разгледаме пещерата, която според нашия водач Мария е една от най-дългите открити около вулкана. Самата пещера беше пропастна пещера с дълбочина 1 км, така че успяхме да видим малка част от нея. Релефът на стените отвътре беше изключително интересен, като можехме да проследим движението на потока лава, който е образувал пещерата.

Кратерите Силвестър

Нагоре пейзажът става лунен. Следващата ни спирка бяха кратерите Силвестър. Те са два неактивни кратера, разположени един до друг с височина от 1986 метра, които датират от изригването на Етна през 1892 г. Името им произлиза от името на откривателя и вулканолог Орацио Силвестри. Намират се в близост до заслона Rifugio Sapienza и кабинковия лифт.

По-малкият кратер, където всичко е оцветено в червеникави цветове, е наистина невероятен! Той е леснодостъпен и дори успяхме да влезем в него - напълно безопасно е, не се притеснявайте. Мария ни обясни, че до по-големия кратер се стига пеша чрез стръмно изкачване. Гледката е зашеметяваща!

На път към залеза

Последната част от нашето приключение на Етна беше лек преход (30-40 минути леко изкачване) към една малка хижа в подножието на вулкана, откъде предстоеше да посрещнем залеза. Тази част от вулкана имаше следи от изригвания преди стотици години и както можете да видите от снимките, с времето природата тук беше започнала да се обновява. Имаше много храсти и растения, благодарение на плодородната почва, богата на фосфор и желязо, която се е образувала след изригването.

Залезът беше магичен с огнените си нюанси сред пустинята от пепел и лунните пейзажи от лава. Спираща дъха гледка, която фотоапаратът просто не може да улови напълно!

Поздравихме се с чаша просеко, като изпращахме слънцето, което ми напомня да ви спомена, че едни от най-добрите вина на Сицилия са именно от района на вулканичните почви около Етна. Опитайте вината от местните сицилиански сортове Kатарато и Неро д’Авола.

Ако решите да посетите Етна:

Препоръчвам ви да носите с вас топли дрехи и удобни обувки за изкачване по кратерите на вулкана. Макар че можехме да се справим и с обикновени маратонки, планинарските обувки направиха прехода доста по-лесен и приятен.

Доверявайте са само на лицензирани водачи

Проверете добре гидовете, на които се доверявате за изкачването, особено ако планирате да се качите над 2900 метра. Имам лош опит от изкачване на вулкан на остров Ява, където не бях подготвена с подходящи обувки и топли дрехи, а гидовете не бяха особено заинтересовани от подготовката на групата, така че не беше приятно преживяване. От съображения за безопасност и много по-добро изживяване, силно препоръчвам да резервирате организирана обиколка!

Кога е най-доброто време за изкачване на Етна?

Можете да посетите Етна целогодишно. От април до септември е най-доброто време за преходи, защото през останалата част от годината е много вероятно да има сняг. Въпреки че през юли в Катания беше над 35 градуса, нагоре по пътя към кратерите беше прохладно и приятно.

Може би следващият път бих искала да се изкача по-близо до кратерите, но за първо посещение, това приключение беше идеално.

Поздрави и усмивки,

Лили

Ако статията ви е харесала, споделете я, за да достигне до повече хора.