Lilyana Uzunova

View Original

По залез на вулкана Етна, остров Сицилия

Когато решихме да посетим остров Сицилия, нямаше как да не включим в плановете си Етна, един от най-впечатляващите вулкани в Европа. Така че заедно с банските и роклите за горещото време през юли, подготвихме планинарските обувки  и удобни дрехи за това голямо приключение!

Вулканът Етна е най-високият активен вулкан в Европа, като в най-високата му част се извисява на около 3320 метра. Името му произлиза от Aitne, в превод от гръцки език„горя“ и това никак не е случайно! Етна е един от най-активните вулкани в света и е в почти постоянно състояние на активност. Не можем да посетим главния активен кратер на Етна, но имахме късмет времето да не е мъгливо или облачно и успяхме да видим един от активните кратери, който се откроява в синьото небе. Самата дума „вулкан“ пък произлиза от името на бога на огъня в римската митология.

Ето няколко начина как можем да посетим вулкана:

- С кола можете да достигнете до около 1900 м. височина, където се намира заслонът Сапиенца. До там има асфалтиран път и можете да използвате кола под наем.

- От заслона Сапиенца можете да вземете кабинков лифт. Той започва на 1900 метра и стига до 2500 метра.

- Ако искате да качите високите кратери над 2900 метра, можете да го направите единствено с лицензиран водач. Изкачването е само за подготвени хора, които имат опит с тежките планински изкачвания. Самият терен е стръмен и се върви по ронливи камъни и сипеи от предишни изригвания на вулкана.

- В момента има 4 големи кратера в района на върха на вулкана. В зависимост от емисиите на газове, геодинамичните и метеорологичните условия е възможно да се достигне с лицензиран водач до някой от активните кратери - Bocca Nuova, Cratere Centrale, North-East и South-East.

Тур с джипове. Можете да избирате между половин ден или цял ден трекинг турове, а маршрутите са най-разнообразни, но отново ще ви качат до около 2000-2500 метра надморска височина.

Разходка с теснолинейка около вулкана. За съжаление не намерих много информация за този вариант да посетим Етна, но изглежда лек и живописен.

Изригванията на Етна

Нерядко се налага летището в Катания да бъде затворено поради активността на Етна. Вулканът периодично изхвърля пепел и прах и замърсява въздушното пространство. Освен това вулканът изхвърля постоянно прах и лава, че на практика височината му постоянно варира.

Въпреки честите му изригвания жителите в района на Етна не се притесняват от активния вулкан, тъй като неговата активност постоянно се следи с модерна техника. В миналото обаче е било трудно за местните хора да предвидят избухванията на Етна и това е довело до катастрофични последствия за околните населени места и най-вече Катания.

Нашето пътуване към Етна

Преди да дойдем в Сицилия, проучвахме различните възможности за изкачване на Етна и се бяхме спрели на няколко тура в getyourguide. При настаняването ни в апартамента, който бяхме наели в Booking се оказа, че нашите хостове Мария и Лоренцо организират трипове до Етна. И тъй като не вярваме в случайностите, решихме да се възползваме от късмета и да отидем именно с тях. И така на следващия ден в ранния следобед Мария ни взе от апартамента и нашето приключение на Етна започна!

Вулканичната пещера

След като излязохме от Катания с малко микробусче, преминахме през няколко типични етнеански села, а след като минахме и последното населено място преди кратенирите на вулкана, пристигнахме на първата ни спирка - малка вулканична пещера край пътя.

Екипирани с каски и фенерчета, посетихме вулканична пещера, образувана от движението на лавата. Влязохме да разгледаме пещерата, която според нашия водач Мария е една от най-дългите открити около вулкана. Самата пещера беше пропастна пещера с дълбочина 1 км, така че успяхме да видим малка част от нея. Релефът на стените отвътре беше изключително интересен, като можехме да проследим движението на потока лава, който е образувал пещерата.

Кратерите Силвестър

Нагоре пейзажът става лунен. Следващата ни спирка бяха кратерите Силвестър. Те са два неактивни кратера, разположени един до друг с височина от 1986 метра, които датират от изригването на Етна през 1892 г. Името им произлиза от името на откривателя и вулканолог Орацио Силвестри. Намират се в близост до заслона Rifugio Sapienza и кабинковия лифт.

По-малкият кратер, където всичко е оцветено в червеникави цветове, е наистина невероятен! Той е леснодостъпен и дори успяхме да влезем в него - напълно безопасно е, не се притеснявайте. Мария ни обясни, че до по-големия кратер се стига пеша чрез стръмно изкачване. Гледката е зашеметяваща!

На път към залеза

Последната част от нашето приключение на Етна беше лек преход (30-40 минути леко изкачване) към една малка хижа в подножието на вулкана, откъде предстоеше да посрещнем залеза. Тази част от вулкана имаше следи от изригвания преди стотици години и както можете да видите от снимките, с времето природата тук беше започнала да се обновява. Имаше много храсти и растения, благодарение на плодородната почва, богата на фосфор и желязо, която се е образувала след изригването.

Залезът беше магичен с огнените си нюанси сред пустинята от пепел и лунните пейзажи от лава. Спираща дъха гледка, която фотоапаратът просто не може да улови напълно!

Поздравихме се с чаша просеко, като изпращахме слънцето, което ми напомня да ви спомена, че едни от най-добрите вина на Сицилия са именно от района на вулканичните почви около Етна. Опитайте вината от местните сицилиански сортове Kатарато и Неро д’Авола.

Може би следващият път бих искала да се изкача по-близо до кратерите, но за първо посещение, това приключение беше идеално.

Поздрави и усмивки,

Лили

Ако статията ви е харесала, споделете я, за да достигне до повече хора.

See this Instagram gallery in the original post